“Tijdelijke” IC Brussel – Den Haag in plaats van Falende Fyra

Het dan toch bevestigd op 1 februari: de Beneluxtrein doet z’n herintrede op de sporen. Hiermee komen de NMBS en de NS hun belofte na om tegen vandaag een oplossing uit te werken. In tegenstelling tot de gecreëerde verwachting, laat een min of meer volwaardig alternatief nog op zich wachten tot 11 maart.

Een enkele trein ’s morgens vroeg en één trein ’s avonds is lang geen goed aanbod voor het grensoverschrijdend verkeer tussen België en Nederland. Waarom zo “mager” beginnen? Het is niet duidelijk wat daarvoor de redenen zijn.

En ook het uiteindelijke aanbod blijft al bij al een aanzienlijke achteruitgang tegenover vroeger. Tot 9 december reed er élk uur een Beneluxtrein. Na afschaffing ervan daalde het aantal treinreizigers tussen België en Nederland met méér dan de helft. Met dit aanbod gaat men die niet terugwinnen. Nochtans werd maandag tijdens de hoorzitting expliciet gezegd dat men alles op alles zou zetten om de treinreiziger tevreden te stellen. Hierin schieten NMBS en NS vandaag nog steeds te kort.

Bovendien zou de Beneluxtrein op lijn 12 vlak achter de L-trein Antwerpen-Roosendaal rijden, en moet die L-trein om de 2 uur ter hoogte van Kapellen op het zijspoor om de Beneluxtrein voorrang te geven. Pendelaars uit Essen en Kalmthout zullen daarom een vijftal minuten langer onderweg zijn.

En dan stelt zich nog de vraag: Wat op langere termijn? Het is duidelijk dat er terug een dienstverlening zal opgestart moeten worden via de hogesnelheidslijn 4. Die erg dure investering is niet alleen aangelegd voor de Thalys en de pendel naar Noorderkempen. Hopelijk krijgt men de Fyra’s terug betrouwbaar, maar nu moet men al werken aan een oplossing indien dat niet het geval is. Ten slotte moet ook bekeken worden hoe een hogesnelheidsaanbod op lange afstand gecombineerd kan worden met een IC-trein voor het meer regionaal grensoverschrijdend treinvervoer. 

 

Foto: www.bnr.nl