Wat het buikgevoel van menig pendelaar al aangaf, wordt nu ook bevestigd. De stiptheidscijfers van de NMBS gaan er opnieuw op achteruit. Vandaag zijn er in de Kamer heel de dag hoorzittingen gepland. NMBS, Infrabel en de vakbonden presenteren er hun analyse.

We zien dat de stiptheid op elk uur van de dag daalt: zowel in de ochtend- en avondspits, als in het weekend en de daluren. In totaal reden in 2018 slechts 87.2 % van de treinen op tijd, wat wil zeggen met een vertraging van minder dan 6 min. Dat is nog eens een volle procent minder of een 40-tal treinen per dag die trager rijden dan in 2017.

De oorzaken van de vertragingen zijn verscheiden. Het aandeel in de vertragingen waar de NMBS zelf voor verantwoordelijk is, neemt toe van 29 naar 30,7 %, het aandeel van Infrabel blijft op een te hoog niveau. De slechte stiptheid kan en mag niet zomaar afgeschoven worden op externe oorzaken. Het aandeel van derden blijft gelijk op 41.5 %. Daarbij daalde het aantal persoonsongevallen en bommeldingen, maar zien we wel een heropflakkering van het aantal kabeldiefstallen. De robuustheid van het NMBS-vervoersplan met betrouwbare reistijden, is essentieel. Het is belangrijk dat reizigers en pendelaars kunnen afgaan op juiste informatie en hun traject juist kunnen inschatten. 

Verder zijn er tientallen werven tegelijk bezig op het spoornet, werken die nodig zijn, maar waarvan de vraag soms gesteld wordt of die niet beter georganiseerd (lees ‘met minder hinder’) en ingecalculeerd kunnen worden.De bevoegde minister Bellot heeft vorige week naar een nieuw actieplan gevraagd aan de spoorbedrijven. Maar ook daar knelt het schoentje. Het is aan de minister om in een beheerscontract de afspraken inzake stiptheid en de mogelijke gevolgen van gebrekkige stiptheid vast te leggen. Het laatste beheerscontract liep af in 2012, intussen 7 jaar geleden. Sindsdien is er geen duidelijk kader meer waarbinnen de NMBS kan werken. Het is tijd om werk te maken van een langetermijnvisie- en planning voor investeringen.

Bekijk hier mijn interview bij het radioprogramma "de Ochtend" van woensdag 23 januari. Lees hier het artikel in de Morgen van woensdag 23 januari 2019.

Video
VRT Journaal 23 jan 2019
VTM Nieuws 23 jan 2019
Kanaal Z 23 jan 2019Foto (c) Belga Image

 

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.