Het verlies dat onze spoorwegen door de coronacrisis draaien, kan oplopen tot 700 miljoen euro. Daarom moet onze regering NMBS een langetermijnsperspectief bieden. Verleng het openbaardienstcontract van de NMBS nu al.

 Het is onduidelijk hoe onze mobiliteit in deze postcoronaperiode zal evolueren. Het vertrouwen in de trein moet weer opgebouwd worden om de spoormaatschappij op termijn leefbaar te houden. De NMBS moet een minimale dienstverlening voorzien tijdens de crisisperiode. Inkomsten blijven beperkt door beperkte reizigers en bepaalde reizigers die dan wel de trein namen, hadden vaak geen geldig ticket. Dat betekent dus lopende uitgaven zonder dat er inkomsten tegenover staan. 

De overheid kan in de eerste plaats een extra dotatie geven voor 2020 als beschikbaarheidsvergoeding. Zo'n 'coronadotatie' zal niet alles dekken, wellicht zullen de spoorwegen ook zelf hun businessplan moeten herzien. Daarvoor moet je zekerheid geven. Onze regering moet voor december 2022 beslissen of ze het binnenlands treinverkeer voor tien jaar aan de NMBS toewijst. Ik pleit ervoor om hen nu al dat langetermijnperspectief te bieden. Deze belangrijke publieke dienst verdient toch een publiek debat.

Lees hier het interview in De Morgen van dinsdag 16 juni 2020.

Foto (c) Belga Image

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.