De plenaire vergadering van de Kamer keurt straks het wetsvoorstel van Jef Van den Bergh (CD&V) goed om strenger op te treden tegen het gebruik van digitale toestellen achter het stuur.

Jaarlijks vallen minstens 50 doden en 2500 gewonden in ons land door het gebruik van een smartphone achter het stuurHet artikel in de wegcode dat het gebruik van de gsm achter het stuur verbiedt, dateert van 2000. Om de aanpak van deze problematiek te verbeteren, wil CD&V-verkeersspecialist Jef Van den Bergh dat artikel met een wetsvoorstel een update geven. “Digitale toestellen zijn enorm geëvolueerd de afgelopen twintig jaar”, aldus Van den Bergh, “De verleiding om je door het toestel te laten afleiden van het verkeer, is er alleen maar groter op geworden. We zorgen voor een definitie van gsm-gebruik die aangepast is aan de realiteit van vandaag. Zo pakken we afleiding achter het stuur aan en kunnen we toekomstige slachtoffers vermijden.”

Meer dan een vierde van de Belgen geeft aan wel eens een sms te lezen of te sturen wanneer ze aan het rijden zijn. “Dat cijfer ligt nog te hoog. Wanneer je je telefoontoestel gebruikt achter het stuur, breng je niet enkel jezelf en je passagiers, maar ook de mensen rondom je in gevaar”, zegt Jef Van den Bergh, kamerlid voor CD&V. “Daarom is de boodschap: handen aan het stuur, en ogen op de weg!”

Volgens cijfers van het verkeersinstituut VIAS is afleiding de oorzaak van tot 25% van alle auto-ongevallen van zelfs meer dan 70% van alle ongevallen met vrachtwagens. 40% van de bestuurders geeft toe de gsm op te nemen wanneer ze tijdens het rijden gebeld worden.

In 2000 werd het verbod op het gebruik van de gsm achter het stuur expliciet in de wegcode opgenomen. De oorspronkelijke bepaling verbood enkel het in de hand houden van het toestel. Ondertussen zijn mobiele telefoons enorm geëvolueerd en kunnen ze veel meer. Daarnaast zorgen ook tablets en andere mobiele apparaten voor afleiding achter het stuur. Dat zorgt ervoor dat bestuurders hun ogen wel op hun scherm maar niet op de weg richten.

Onderzoek toont aan dat het risico op een ongeval of bijna-ongeval verdubbelt wanneer bestuurders 2 seconden niet naar de weg kijken. Een sms lezen houdt je ogen gemiddeld 5 seconden van de weg. Bij een snelheid van 90 km/u rijd je op die tijd de lengte van een voetbalveld. Maar bestuurders kijken soms tot zelfs 40 seconden aan een stuk naar hun scherm. “We merken ook dat bestuurders niet enkel de smartphone in de hand nemen, maar ook op hun touchscreen tokkelen terwijl het toestel op hun schoot of op de passagiers. Daardoor kijken ze nog langer weg. Dat is een reëel probleem voor de verkeersveiligheid. Na meer dan 20 jaar was de bepaling in de wegcode echt aan een update toe.”

Jef Van den Bergh diende daarom een wetsvoorstel in om de bepaling aan te passen. Dat voorstel wordt vandaag goedgekeurd in de plenaire vergadering van de Kamer. “Het nieuwe artikel verbiedt het gebruik van alle mobiele elektronische toestellen met scherm. Zo kunnen we de handhaving en de verkeersveiligheid verbeteren”, aldus het kamerlid.

Er blijft één uitzondering: wanneer je je toestel in een specifieke, vaste houder plaatst, mag je het nog gebruiken. Je smartphone als GPS gebruiken, met apps die toelaten real-time verkeersinformatie te delen, blijft dus mogelijk. “De nieuwe bepaling houdt rekening met de mogelijkheden én de risico’s van vandaag, maar de boodschap is duidelijk: handen aan het stuur, en ogen op de weg.”

Het voorstel legt ook hogere boetes op voor inbreuken, die verschuiven van de categorie “creëert indirect risico” naar categorie “creëert rechtstreeks risico”.

Wist je dat…

  • … afleiding achter het stuur één van de vijf belangrijkste oorzaken van dodelijke verkeersongevallen is? (Naast rijden onder invloed, overdreven snelheid, slaperigheid en het niet dragen van een gordel.)
  • … 23% van de bestuurders de gsm iedere keer ze achter het stuur zitten hanteert?
  • … je tot 4x meer risico loopt op een ongeval wanneer je belt achter het stuur?
  • … je tot 23x meer risico loopt op een ongeval wanneer je een sms verstuurt achter het stuur?