De federale regeringspartijen hebben afgesproken om de wet over het rijbewijs met punten van onder het stof te halen en eindelijk in de praktijk te brengen. Wij zijn daar zeer tevreden over. In 1990 werd de wet op het rijbewijs met punten gestemd, op voorstel van toenmalig verkeersminister Jean-Luc Dehaene. Nadat de nodige databanken de afgelopen jaren op punt zijn gezet, zal dat nu eindelijk in praktijk gebracht kunnen worden. Dit is – samen met extra inzet op handhaving – een sterke  hefboom om een sprong voorwaarts te maken qua verkeersveiligheid.

Ons land doet het slecht op vlak van verkeersveiligheid. Nergens anders in West- en Noord-Europa vallen zoveel doden in het verkeer te betreuren als bij ons. Vorig jaar verloren 646 families en vriendengroepen iemand door een verkeersongeval. Dat zijn geen statistieken, maar mensen. Denk maar eens aan het meisje van 12 in Zwevegem dat onlangs niet op school is aangekomen.

Veel ongevallen zijn vermijdbaar. Eén seconde later, één moment beter opletten,… We zien dat de grote killers in het verkeer overdreven snelheid, rijden onder invloed, smartphone en andere afleiding, en vermoeidheid zijn. Dat zijn allemaal zaken waar duidelijke en strenge regels over bestaan. Het is onze plicht om die regels ook consequent toe te passen en af te dwingen.

Als er niemand meer te snel rijdt, vallen er 190 doden minder. Als niemand meer dronken of onder invloed van drugs achter het stuur kruipt, vallen er 160 doden minder. Als er niemand meer met zijn smartphone bezig is, vallen er minstens 30 doden minder. Als er niemand meer te moe achter het stuur kruipt, vallen er 140 doden minder. Dat zijn dus allemaal levens die gered worden als we ons gewoon aan de regels houden. Stel je eens voor dat je als samen-leving 500 levens per jaar kan redden… Gewoon door de regels na te leven…

Kunnen we dit blijven goedpraten? Dat er zoveel levens verwoest worden omdat anderen de regels niet naleven? Ik vind van niet. Daarom is het zo belangrijk om de hardleerse bestuurders, die keer op keer de regels aan hun laars lappen, beter op te volgen en gepast aan te pakken. Het rijbewijs met punten is daar ideaal voor.

Bij elke overtreding wordt een bepaald aantal punten afgetrokken. Heb je geen punten meer over, dan zal je je rijbewijs opnieuw moeten halen. Wij benadrukken graag de sterktes van het systeem. Om te beginnen is het rechtvaardig. Op dit moment kunnen bestuurders nog al te vaak hun boete betalen, waarmee de overtreding afgehandeld is. Met het rijbewijs met punten wordt een totaalbeeld van een bestuurder opgemaakt: niet enkel de zware overtredingen tellen, maar ook de boetes. Daarnaast is het vergevingsgezind. Bestuurders die hun gedrag bijsturen, krijgen hun punten terug. Bovendien is er ook een lerend element: het volgen van een veiligheidscursus zorgt voor extra punten, omdat dit een betekenisvolle impact heeft op het rijgedrag.

Maar het belangrijkste argument is voor ons het preventieve en sensibiliserende aspect: dat je punten kwijt kan spelen is een sterke stimulans om de bestaande regels te respecteren. En regels respecteren leidt tot minder verkeersdoden op de wegen. Er is een reden waarom we het in ons land zo slecht doen op vlak van verkeersveiligheid.

Een rijbewijs met punten vraagt extra controles, want het moet een eerlijk systeem zijn. De regering heeft afgesproken daar extra in te investeren. Met technische hulpmiddelen (digitale camera’s bv.), maar ook met extra politie-inzet.

Foto (c) Belga Image

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.