De drielandentrein, de treinverbinding tussen Aken, Maastricht en Luik, werd in het leven geroepen als een perfect voorbeeld van internationale samenwerking in grensoverschrijdend treinverkeer. Helaas dreigt er nu, na het Fyra-debacle, opnieuw een conflict te ontstaan tussen Nederland en België. Oorzaak zijn de treinen die Arriva wil inzetten op deze lijn. Die zijn niet uitgerust met ETCS, terwijl ons land geen enkele trein meer zonder ETCS aan boord toelaat. Het materieel voldoet dus niet aan de Belgische veiligheidseisen. 

ETCS is een veiligheidssysteem waarmee iedere trein in Europa tegen 2025 uitgerust moet zijn. Ons land loopt dus voor op deze deadline en stelt deze eis nu al. Arriva, de dochtermaatschappij van Deutsche Bahn die de treinen op deze spoorlijn voorziet, wijst erop dat de sporen tussen Maastricht en Luik voor het overgrote deel niet met ETCS uitgerust zijn. Zodra dat verandert - 'wat naar verwachting vanaf 2021 of later zal zijn' - zullen zij pas ETCS in de treinen installeren. Maar dat is dus geen optie voor België.

Na de treinramp in Buizingen ligt dit zeer gevoelig en is veiligheid een prioriteit. Hopelijk gaan de 2 partijen snel aan tafel zitten en komen ze tot een oplossing. 

Lees hier het online artikel van NRC. 

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.