Tijdens de zomermaanden juli en augustus werd het NMBS-duoticket gebruikt voor ruim 3,7 miljoen trajecten. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Jef Van den Bergh (cd&v) opvroeg bij minister van Mobiliteit Gilkinet (Ecolo). “Het succes van het duoticket tijdens de zomer toont aan dat er een grote vraag is naar aangepaste vrijetijdsformules voor tickets bij de reizigers. Het is positief dat de NMBS hierop inspeelt”, aldus Van den Bergh.
Jef Van den Bergh: “Het duoticket was dit jaar geldig van april tot en met augustus. Doorheen die periode werden liefst 7 miljoen reizen afgelegd met zo’n duo-ticket. Dat komt overeen met ongeveer een kwart - met pieken tot meer dan 30% - van de dagelijkse verkoop. Praktisch elk weekend van juli en augustus was er sprake van meer treinreizigers dan voor de Covidcrisis. Opvallend is ook dat de actie met het duoticket maar liefst 11% nieuwe reizigers heeft aangetrokken. Inspelen op vrijetijdsnoden is een goede strategie om ook tijdens de daluren meer reizigers naar de trein te verleiden. Het is positief dat de NMBS daarop inspeelt, en dat ze dit zal blijven doen!”
De NMBS laat weten dat ze het duoticket-initiatief positief evalueert en bekijkt hoe ze in de toekomst gelijkaardige acties kan aanbieden aan de reizigers. Wanneer en in welke vorm is nog niet duidelijk.
Jef Van den Bergh