Al meer dan een maand zou de Fyra een snelle treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam moeten verzorgen. Dat doet de trein alles behalve. De problemen die zich vanaf dag één voordoen, blijven aanslepen.

Sinds begin januari, toen de eerste kinderziektes al achter de rug hadden moeten zijn, reed nauwelijks de helft van de Fyra’s op tijd en was 23,5 procent afgeschaft of meer dan een uur vertraagd. Hoe lang houdt de NMBS die zelfkastijding nog vol? Zet de exploitatie tijdelijk stop tot de betrouwbaarheid wél gegarandeerd kan worden!

Als noodoplossing moet er dan maar tijdelijk een extra pendeltrein tussen Antwerpen en Roosendaal ingelegd worden, alvast tot de treinen wél op punt staan. De rekening sturen we rechtstreeks naar de Fyra-constructeur AnsaldoBreda.

De last voor de reizigers is niet alleen ontoelaatbaar, er zijn ook risico’s verbonden aan de gebreken van de treinen. Als een trein snel ontruimd zou moeten worden lopen de reizigers gevaar door de totaal onbetrouwbare deuren die niet altijd opengaan. Ook dat is ontoelaatbaar.

In april, als de tweede Fyra-verbinding tussen Antwerpen en Breda van start gaat, kan hopelijk de Fyra tussen Brussel en Amsterdam terug van start gaan zonder vertragingen.

 

Foto: EPA, www.gva.be