Het jaar is nog maar net begonnen en toch vielen er alweer verschillende slachtoffers bij een verkeersongeval met vluchtmisdrijf.  In 2016 stierven er bijna 2 personen per maand en waren er 12 ongevallen met gewonden per dag waarbij de dader het hazenpad koos. Vluchtmisdrijf blijft hardnekkig terugkeren en verdient een kordate aanpak.


Op donderdag 8 februari 2018 keurde de Kamer unaniem het wetsontwerp ter verbetering van de verkeersveiligheid van ministers van Justitie Geens (CD&V) en van Mobiliteit Bellot (MR) goed. In dit ontwerp zitten een aantal maatregelen vervat die wij eerder al lanceerden in ons actieplan om het aantal vluchtmisdrijven naar beneden te halen. Wij zijn dan ook blij dat het wetsontwerp nu in de praktijk omgezet kan worden en hardleerse chauffeurs strenger gestraft zullen worden. Het parlement geeft hiermee duidelijk aan dat ze wil werken aan een veiligere weg vooruit.

Helaas moeten we vaststellen dat de gehoopte mentaliteitswijziging bij hardleerse chauffeurs er niet vanzelf komt. Wij weten dat vluchtmisdrijf vaak gebeurt in combinatie met andere misdrijven zoals onverzekerd rijden, rijden zonder rijbewijs of onder invloed van alcohol of drugs. Die onderliggende factoren moeten we aanpakken, willen voorkomen dat daders voor het hazenpad kiezen en hun verantwoordelijkheid ontlopen. De boodschap is duidelijk: we tolereren dit niet.


Wat verandert er? 

  • Vluchtmisdrijf zal kordaat bestraft worden. Er komt een onderscheid tussen vluchtmisdrijf met gewonden en vluchtmisdrijf met dodelijke slachtoffers. 

  • Hardleerse chauffeurs worden strenger aangepakt. De maximale gevangenisstraffen stijgen en de maximale straf voor hardleerse chauffeurs wordt verdubbeld. Politierechters kunnen hierdoor nu strenger optreden.

  • Chauffeurs die herhaaldelijk een rijverbod aan hun laars lappen, kunnen nu ook een gevangenisstraf krijgen. Een gevangenisstraf van 8 dagen tot 2 jaar zal voortaan tot de mogelijkheden van de politierechters behoren. 

  • Vluchtmisdrijf hangt dikwijls samen met een andere overtreding, zoals rijden onder invloed of zonder verzekering. Chauffeurs die herhaaldelijk rondrijden zonder verzekering vallen ook onder de recidiveregeling. Dat betekent dat wanneer je 2 zware overtredingen binnen de 3 jaar begaat, je dan automatisch een rijverbod van minimaal 3 maanden krijgt en dat je je rijexamen opnieuw moet doen & medische en psychologische testen moet afleggen.

  • Chauffeurs die toch rijden zonder te voldoen aan bepaalde codes op hun rijbewijs, zoals toch rijden tijdens het weekend, zullen ondubbelzinnig bestraft worden.

  • Overtredingen, zoals snelheidsovertredingen of agressief gedrag, zullen pas na twee jaar vervallen in de plaats van één jaar. Men trachtte vaak de procedure nodeloos te rekken om zo de verjaringstermijn te laten verstrijken. Dat leidde tot straffeloosheid.

  • Rijden tijdens een rijverbod en rijden zonder verplicht alcoholslot toegevoegd aan de lijst van zwaardere overtredingen. Hier geldt de verjaringstermijn van 3 jaar.

Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.