Iedere pendelaar heeft deze aankondiging als meermaals gehoord: 'de trein rijdt vandaag uitzonderlijk met 7 in de plaats van 10 rijtuigen'. Gevolg: minder plaatsen op een meestal overvolle trein in de volle spits. De reden voor zo'n inkorting is vaak een gebrek aan rollend materieel. Vorig jaar konden er elke dag zo'n 660 (16,6 procent van het rollend materieel) treinstellen niet uitrijden omdat deze defect waren of in onderhoud.

De tendens ging de goede kant op, maar dit is een klein alarm­signaal. Er moet een stevige tand worden bijgestoken; dit is veel geld dat slapend in de werkplaatsen staat. We hebben die rijtuigen op het spoor nodig, ­zeker nu het aantal reizigers toeneemt. Treinen die in de spits ingekort worden, zijn een drama voor de dienstverlening.

Lees hier de artikels van 1 februari 2019 in de Standaard en het Nieuwsblad.

Foto (c) Belga Image

    Welkom bij CD&V. Onze websites maken gebruik van cookies om jouw gebruikservaring te optimaliseren. Lees onze Cookies Policy voor meer informatie. Ons cookiebeleid en deze voorkeuren gelden voor alle CD&V-websites. Door op 'Akkoord' te klikken, ga je akkoord met de geselecteerde cookies.